By G. Dallenbach-Hellweg (auth.), Dr. med. Gisela Dallenbach-Hellweg (eds.)
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Wir bereiten die Patientin grundsatzlich auf eine Operation vor, sagen aber, daB wir vorher mittels Bauchspiegelung noch nachsehen, ob die Operation auch unbedingt n6tig ist. Auf diese Weise konnten wir sic her vielen Patientinnen eine Laparotomie ersparen, ohne auch nur eine einzige Laparatomie durch die Laparoskopie zu verhindern. Es ist auch eine irrige Meinung, daB die Laparoskopie nur ein Ersatz flir die Laparotomie ist, was die Inspektion betrifft. Nur mit der Lupenbrille ware z. B. die Inspektion der Ovarien der Sicht durch das Laparoskop vergleichbar.
Am J Roentgenol128: 1003 McGowan L, Stein DB, Muller W (1966) Cul-de-Sac aspiration for diagnostic cytologic study, Am J Obstet Gyneco196:413-417 Musumici R, Banfi A, Bolis G et al. (1977) Lymphangiography in patients with ovarian epithelial cancer. Cancer 40: 1444-1449 Neville AM (1980) Products of gynecological neoplasma: Clinical and pathological applications. Arch Gyneco1229: 311-323 Popkin DR (1979) Early diagnosis of ovarian cancer, Can Med Assoc J 120: 1106-1108 Rutledge R, Boronow RC, Wharton JT (1976) Gynecologic oncology.
Approximately 6%-8% of dysgerminomas contain multinucleated giant cells, which vary in appearance from basophilic giant cells containing a few nuclei to large vacuolated masses of cytoplasm containing numerous dark pyknotic nuclei or masses of chromatin, and resembling syncytiotrophoblastic giant cells (Fig. 4). These multinucleated giant cells have been shown conclusively to be capable of producing human chorionic gonadotropin (HCG) as well as its beta subunit (BetaHCG). These giant cells must be differentiated from foreign body and Langhans' giant cells, which are frequently present in dysgerminomas and are associated with the granulomatous reaction usually seen in these tumors.